Famílies i infància / 05/09/2018

El reforç educatiu, eina de prevenció contra el fracàs escolar

Publicat per: Marta Plujà

Més enllà d’ajudar a fer els deures, els projectes de suport en el procés d’aprenentatge milloren hàbits d’estudi i promouen l’autonomia. Més de 350 menors van participar, durant el curs passat, en aquest tipus d’activitats

L’actual barri de Pomar està format exclusivament per blocs de promoció pública promoguts, a final dels anys seixanta, la gran majoria per re allotjar ex barraquistes de Montjuïc afectats per les riuades i per la construcció de les autopistes i la prolongació del passeig marítim a l’alçada del Somorrostro. Però el nom d’aquest barri prové de l’antic veïnat de Pomar, un dels més antics de Badalona.

Queda aïllat, separat de la ciutat pel pont de l’autopista i dalt d’un turó que el fa de difícil accessibilitat. Sempre ha estat una zona amb dificultats, amb serveis insuficients.

Les condicions d’entorn, la feble xarxa social de les famílies, els habitatges precaris, les dificultats econòmiques, l’angoixa de les famílies i les preocupacions… no faciliten que els pares puguin donar suport als seus fills en els aprenentatges escolars. Tots aquests factors influeixen directament sobre els processos d’aprenentatge i escolarització de manera que els infants i els adolescents que viuen en contextos vulnerables com el de Pomar tenen més dificultats per aconseguir l’èxit escolar.

Reforç per a infants de 6 a 12 anys

A Càritas fa temps que promovem l’existència dels reforços educatius fora de l’horari escolar i que treballem al barri, però des de fa alguns cursos s’ha pogut incidir més intensament en la prevenció del fracàs escolar a partir d’aquest recurs per a infants de 6 a 12 anys. I s’ha pogut fer de manera professionalitzada.

Reforç_educatiu_Pomar_caritas_barcelona

El reforç educatiu va molt més enllà d’ajudar a fer els deures: busca millorar els hàbits d’estudi, promoure l’autonomia en l’aprenentatge, incrementar les expectatives d’èxit i impulsar el rendiment escolar i els resultats acadèmics, i fer-ho implicant-hi no només els infants i adolescents, sinó també les seves famílies i la comunitat escolar.

Per això, el projecte de reforç educatiu s’adreça a infants amb problemes de rendiment escolar, indicadors de risc en el si de la família o amb dificultats logopèdiques i psicomotores. A Badalona es fa en locals de Càritas o en locals parroquials.

Un treball 360 graus

Al reforç s’hi treballen hàbits: deixar les coses sempre al mateix lloc, rentar-se les mans abans de menjar, berenar de forma equilibrada, netejar i endreçar, els deures escolars… Però també s’utilitza el joc, ja sigui dirigit o lliure, per treballar actituds, emocions i tot allò que defineix la personalitat.

A banda del treball amb els infants i adolescents, es treballa també amb les famílies. A partir del reforç es detecten problemàtiques familiars que d’altra manera quedarien ocultes, i es pot fer un treball coordinat amb altres professionals dels serveis socials, psicòlogues, logopedes, etc. i la pròpia escola.

Amb els pares i les mares, a banda d’implicar-los amb reunions, entrevistes informatives i tutories, s’hi fan formacions per tractar temes de relació, com ara els límits, premis i càstigs… i per reforçar el vincle amb el barri i la comunitat.

 

Fes un donatiu

Periodista. Tècnica del departament de sensibilització.

Deixa un comentari

Apunta't al nostre butlletí electrònic
imatge de tancament

Ajuda'ns a ajudar

Fes un donatiu
Simple Share Buttons