Un dels valors als quals apel·la Càritas i el Punt de Trobada és el reconeixement de l’autonomia. Comprendre que les persones són capaces i responsables de dur a terme el seu propi curs de vida
Durant el meu pas per Càritas he estat participant en activitats socials i comunitàries, entre les quals hi ha el Punt de Trobada (PT). El PT és un espai d’atenció per a persones migrants organitzat setmanalment al despatx de Càritas de Cornellà. Tots els dilluns al matí, a les 10h, es reuneixen persones contractades, voluntàries i participants per compartir un cafè, resoldre dubtes i col·laborar col·lectivament en assumptes que afecten els nouvinguts, com és el registre al padró municipal, l’obertura d’un compte bancari, l’homologació dels títols tècnics o professionals o l’obtenció de la targeta sanitària, entre d’altres. A cada sessió, les persones nouvingudes que assisteixen al Punt de Trobada es registren a la recepció. Després, les persones contractades i voluntàries les conviden a passar a la sala, i les reben amb cafè i galetes.
A mesura que van entrant, els preguntem pel seu nom i el motiu pel qual han vingut, quines són les seves inquietuds i necessitats. Com a persona voluntària i observador de les dinàmiques de la trobada i les interaccions entre els participants, m’ha cridat l’atenció la capacitat dels treballadors socials per conduir un espai grupal on acudeixen entre 15 i 20 persones. Setmanalment, una o dues professionals lideren el PT. Cadascuna de les treballadores socials té un estil diferent. Unes són executives i eficients, d’altres són acollidores i divertides. Independentment de la seva manera de ser i procedir, totes aconsegueixen captar l’atenció de la gent i explicar-los amablement els procediments burocràtics que s’han de dur a terme per accedir el padró i obrir un compte bancari, entre d’altres tràmits. Al PT acudeixen persones migrants amb trajectòries de vida molt diverses. En general, són homes i dones provinents d’Amèrica Llatina o el Magrib, amb experiències migratòries complexes. Tots arriben cercant noves oportunitats per a la seva vida i la de les seves famílies. Per això mateix, necessiten suport per regularitzar la seva situació administrativa i aconseguir una feina formal que els permeti complir els seus objectius. En aquest sentit, l’atenció que brinden les persones de Càritas és fonamental per a l’acollida, l’acompanyament i la integració potencial en la societat.
Al començament, les persones mostren timidesa i molts dubtes. Al final de la sessió, se’n van amb els seus documents signats i timbrats, i amb la tranquil·litat a la cara, confiats que podran realitzar els seus tràmits per si mateixos a les respectives institucions. Un dels valors als quals apel·la o fa Càritas, i el PT en particular, és el reconeixement de l’autonomia. Comprendre que les persones són capaces i responsables de dur a terme el seu propi curs de vida. Mai no es parla de persones vulnerables. Tot i que la situació actual en què es troben pugui ser complicada i molt adversa, Càritas reconeix en les seves accions, les capacitats i fortaleses de les persones que acudeixen al Punt de Trobada. No els consideren indefensos o impotents, els acompanyen en cadascun dels seus dubtes de la burocràcia, sempre tediosa i complicada. A més, l’atenció és molt amable i cordial. En la meva experiència, crec que això és essencial a l’hora de destacar l’atenció a Càritas i el seu Punt de Trobada per a persones migrants.