Durant la primavera, els diferents Centres de Llengua de Càritas Diocesana de Barcelona han visitat la Basílica de la Sagrada Família en una excursió memorable, i han pogut gaudir de l’arquitectura, l’escultura i la història d’aquest símbol de la nostra ciutat. La visita s’ha realitzat amb un total de set Centres de Llengua: Santa Coloma, Llefià de Badalona, el Carmel, la Barceloneta, el Raval, el Pilar de Cornellà i l’Escola Social de L’Hospitalet que van portar en diferents dies a 312 alumnes del curs 2015/2016, 53 voluntaris i voluntàries, 54 infants i 12 professionals.
Els alumnes són persones emigrades, la majoria del Marroc, Pakistan i Índia que volen aprendre la llengua per afavorir la seva inclusió social i laboral, fent classes de castellà, català, grups de conversa, parelles lingüístiques i formació instrumental bàsica (alfabetització i matemàtiques per a persones que no han anat a escola).
La sortida va consistir en una visita per grups on guies professionals de la Fundació de la Basílica de la Sagrada Família van donar explicacions senzilles però completes, adaptades als nivells lingüístics de les persones i amb gran sensibilitat i obertura en quant a diversitat religiosa i cultural, ja que la immensa majoria de les persones eren de religió musulmana i d’àmbits geogràfics molt diferents. El recorregut va començar a la façana del Naixement amb una explicació de la simbologia. Després van dirigir-se al majestuós interior de la Basílica amb la corresponent explicació dels vitralls, columnes i la porta de bronze de Subirachs. La visita va finalitzar amb la façana de la Passió i amb l’anàlisi de la maqueta de la Basílica. Tot seguit, els alumnes van comptar amb temps lliure per gaudir detalladament de l’obra i fer-se fotos amb la resta de turistes que omplen les escales i les rodalies del temple.
Un dels objectius dels Centres de Llengua és donar a conèixer l’entorn i promoure l’enculturació de les persones com a eina per optimitzar l’aprenentatge de la llengua. Aquí rau la importància d’aquesta sortida, on l’alumnat ha pogut admirar una de les obres més importants de l’art català a escala mundial. Això ha permès que les persones s’hagin sentit part de la comunitat gràcies a una visita difícilment assequible per a moltes persones, ja que la majoria es troben en procés de cerca de feina o tenen dificultats socioeconòmiques.
Aquest és un bon exemple de convivència intercultural i d’intereligiositat que fomenta una ciutadania plural, el respecte a la diversitat i el trencament d’estereotips cap a la comunitat musulmana. A tall d’exemple, un dels alumnes va dir textualment: “M’he adonat que Crist està més a prop de l’Islam i l’Islam més a prop de Crist del que em pensava”.