Des de l’assessoria jurídica social i acompanyament en drets de Càritas Barcelona s’aposta per la mediació com una via alternativa i complementària en la gestió i prevenció de conflictes, fomentant així una transformació social
Vivim en una societat que ens empeny cap als extrems, a posicions confrontades, de curta mirada, que ens porten a centrar-nos en nosaltres mateixos, en la individualitat.
Per contra, la mediació és un procés que ens apropa a l’altre, a entendre la seva mirada, a allò que sent i necessita. Quan hi ha una disputa o conflicte, cal entendre i respectar la postura de l’altre, fomentant la cultura de la cooperació i no de la confrontació. La figura d’una persona mediadora neutral i imparcial garanteix que durant una mediació les parts se sentin còmodes per expressar-se, fomentant l’escolta empàtica de l’altre en un espai segur i de confiança. La mediació, per tant, ajuda a millorar les relacions, promovent l’empatia i la compassió.
Des de Càritas oferim un servei de mediació per les persones que es troben en una situació de vulnerabilitat. En la majoria d’ocasions, aquesta mediació és més efectiva que la via judicial. Ofereix solucions ràpides a problemes que no es poden allargar en el temps, i aposta per arribar a acords que satisfacin les necessitats de totes les parts. Recórrer a la via judicial suposa més temps, i un cost emocional i d’energia que les persones en situació de pobresa no es poden permetre. En aquest sentit, un factor diferencial del procés de mediació és que es pot abordar la part emocional de la persona, i no només els aspectes legals.
Des de Càritas, per exemple, mediem entre propietaris i llogaters per a arribar a acords que ajudin a ambdues parts. Per una banda, oferint al llogater una estabilitat a l’hora de mantenir l’habitatge. Per l’altra, oferim seguretat a la propietat, acompanyant i assessorant al llogater.
També fem mediació en conflictes familiars i de convivència. Treballem les ruptures de parella, amb l’objectiu que les persones afectades millorin la seva comunicació, es puguin entendre i que això repercuteixi positivament en els infants.
Per tot això, la mediació és una alternativa eficaç, que s’ajusta a la manera i al sentir que tenim a Càritas per gestionar les situacions de conflicte, i que tants beneficis aporta a les persones en situació de vulnerabilitat que acollim i acompanyem.
Compartim amb vosaltres un parell de testimonis que reflecteixen com el procés que han fet de mediació els ha ajudat a l’hora de resoldre el seu conflicte i que els ha evitat un desgast mental i emocional.
En la mediació m’he sentit molt acompanyada. Ha estat la millor manera de resoldre un conflicte, ja que la mediadora de Càritas té la informació de les dues parts, i ha d’aconseguir un acord que sigui beneficiós per a tothom. Ha estat una bona experiència i ara valorem més encara la tasca de l’entitat. L’acompanyament la Maria Casanovas, mediadora de Càritas, ha estat de deu. Sempre assequible, molt empàtica i professional. Estic molt agraïda per la seva feina.
Magda, 67 anys. Propietària d’un immoble
Gràcies a la mediació m’he posat d’acord amb la meva parella, posant per davant el benestar dels fills. Hem aconseguit un acord gràcies a la mediadora de Càritas. Recomano la mediació, ja que hi ha moments en què no et poses d’acord, i és millor que algú faci d’intermediari neutral per a ajudar-te a arribar a un acord. Gràcies a la feina de Càritas he entès que els nostres fills ens necessiten als dos per rebre una bona criança.
Yarina, 26 anys. Dona en procés de separació