El Rebost Solidari de Sant Andreu compta amb una setantena de voluntaris que cada mes ajuden amb aliments a 720 famílies
El Rebost Solidari de Sant Andreu de Càritas Diocesana de Barcelona va iniciar-se el 2012 amb la unió del repartiment d’aliments de sis parròquies de l’Arxiprestat de Sant Andreu. La seva funció és proveir d’aliments a les famílies que no compten amb prou recursos i que es troben en una situació d’extrema vulnerabilitat. Durant la visita al rebost, hem pogut parlar amb els diferents voluntaris del centre, i amb molt d’entusiasme ens han explicat la tasca que duen a terme tres dies per setmana.
En Santi Maseda, coordinador del Rebost Solidari de Sant Andreu, explica que les persones que vénen a buscar aliments són derivades de serveis socials i Càritas Diocesana de Barcelona. “Quan atenem a una persona nova, els Serveis Socials de l’Ajuntament o Càritas ens informen de les quantitats que ha de rebre la persona en funció dels membres de la família i durant quant de temps. És un sistema molt professionalitzat”, explica. “La persona que assisteix al rebost ho ha perdut tot i es troba amb un dolor molt gran – explica en Santi – la nostra tasca és acompanyar-la i assessorar-la en tot allò que estigui a les nostres mans”.
En un inici, els aliments es repartien en lots, de manera que la persona rebia uns aliments concrets en funció dels membres de la llar i tenint en compte la presència (o no) d’infants a la casa. A l’hora d’escollir els aliments, el Rebost compta amb l’assessorament de Nutrició Sense Fronteres, una organització que estableix quins són els aliments bàsics que qualsevol persona hauria de tenir a la seva dieta per garantir una alimentació equilibrada. Des de fa dos mesos, el repartiment de lots ha estat substituït per un sistema que emula l’estructura d’un supermercat.
“Amb el nou model, volem fer valdre l’acompanyament a la persona. Ara, la persona pot agafar allò que necessita en funció dels punts que té. El dret a escollir és molt important per empoderar a les persones”, indica en Santi.
El nou model dota a les persones d’uns punts en funció dels membres de la família. Coneixent el cost dels productes en punts, cadascú tria allò que necessita. Durant la compra, la persona és acompanyada per un voluntari que l’assessora en funció de les seves necessitats.
En José, jubilat de banca i voluntari del Rebost fa tres anys que va iniciar-se en el voluntariat. “Ser voluntari és una satisfacció molt gran. Crec que treballo més ara que quan estava al banc”, ens explica tot rient. Mostrant-nos les estanteries amb els aliments, en José desgrana que hi ha producte embassat, producte congelat i fruites i verdures collides de fa pocs dies. “El 50% dels aliments provenen del Banc dels Aliments, però també comptem amb molts donatius de particulars, de comerços del barri i de Mercabarna. És un treball amb xarxa que demostra la solidaritat de moltes persones i empreses anònimes”, explica en José.
Els setanta voluntaris que formen el Rebost Solidari de Sant Andreu reparteixen 27 tones d’aliments cada mes. “Actualment som setanta voluntaris, i la veritat és que en necessitaríem deu més per anar bé. Hi ha molta feina per fer”, admet en Santi.
Abans d’acomiadar-nos, parlem amb la Isabel, voluntària veterana que fa més de vint anys que col·labora amb Càritas Diocesana de Barcelona. “Vaig començar el meu voluntariat quan encara treballava de mestra. Als inicis, dedicava les meves hores al reforç escolar i a l’acolliment a la parròquia, i més tard m’he centrat en el repartiment d’aliments”, explica la Isabel.
Preguntada pel nou model de repartiment d’aliments, la Isabel indica que “hem vist el cel”. “No ens semblava correcte tenir a la gent esperant al carrer. Amb el model actual, la gent concerta una hora determinada i escull allò que necessita. Hem millorat en qualitat humana”, conclou la Isabel.