Per mitjà de la targeta de prepagament “Jo com tu”, que pot utilitzar-se en tots els establiments dedicats a l’alimentació, les persones poden comprar allò que necessiten a la botiga més propera, amb autonomia i respectant les seves necessitats familiars o culturals
Les deu Càritas amb seu a Catalunya han impulsat la campanya “Jo com tu”, una iniciativa que vol sensibilitzar a la ciutadania sobre les dificultats que tenen les persones més vulnerables per comprar allò que necessiten a la botiga més propera del seu domicili i escollir allò que volen menjar.
Mercè Darnell, membre de la comissió de Necessitats Bàsiques de Càritas Catalunya, ha afirmat que “la crisi derivada de la COVID-19 ha empitjorat les condicions de vida de moltes persones, i que amb la Campanya “Jo com tu” es vol treballar perquè tothom pugui comprar a qualsevol establiment d’alimentació d’acord amb les seves necessitats alimentàries, familiars o culturals”. Segons la darrera enquesta realitzada per Càritas Diocesana de Barcelona, sobre els efectes socials i econòmics de la COVID-19 en les persones ateses per l’entitat, un 48,5% de les famílies no podien portar una alimentació adequada, un 7% més que abans de la pandèmia. En les famílies on cap persona treballa, aquesta xifra s’enfila fins al 60%.
“La realitat que ens deixa la pandèmia és que moltes persones en situació de pobresa no poden triar allò que volen menjar, i això té un impacte directe en aspectes tan importants com la salut”, ha afirmat Darnell, fent referència al fet que el 8% de les llars ateses per Càritas afirmaven patir un deteriorament de la salut per no poder portar una alimentació adequada. Per tot això, Càritas vol ampliar la distribució de la targeta “jo com tu”.
La targeta “jo com tu”
Es tracta d’una targeta bancària de prepagament, que permet comprar amb autonomia als establiments comercials d’alimentació. “Amb aquesta targeta, les famílies podran triar què volen menjar, comprar amb autonomia i que cada mes tinguin un import per destinar a l’alimentació” ha detallat la responsable de Necessitats Bàsiques. Darnell ha explicat que el model ja s’està implementat a moltes Càritas del conjunt de Catalunya, i que a la diòcesi de Barcelona, per exemple, ja són més de 3.000 llars les que s’han beneficiat d’una targeta d’aliments.
La targeta no només vol dignificar l’accés a l’alimentació de les persones més vulnerables, sinó que també és una manera de promocionar el comerç local, que les persones puguin accedir a una alimentació variada i saludable, o evitar el malbaratament i la petjada ecològica. “Quan les persones poden comprar a l’establiment del barri, no només ajuden al comerç local, sinó que també creen xarxa i es relacionen amb la xarcuteria del barri, el forner o la dependenta del supermercat. És una eina més de relació”. Darnell ha afegit que la targeta també és una oportunitat perquè les persones vulnerables mantinguin l’hàbit d’administrar el pressupost familiar.
Finalment, ha reclamat que les persones vulnerables puguin anar a comprar als mateixos supermercats que la resta de la població, i que no existeixi un model que separi a les persones en funció dels seus ingressos. “Si no apostem per aquest model, difícilment podrem fomentar una societat que garanteixi la igualtat d’oportunitats. Triar com ens alimentem és un dret, no un privilegi”, ha afegit.
El programa de cobertura de les Necessitats Bàsiques de Càritas Diocesana de Barcelona va destinar més d’1,3 milions d’euros a cobrir l’alimentació, un 56% més que l’any anterior, a causa dels estralls provocats per la pandèmia. La campanya “Jo com tu”, que estarà present durant tot el curs 2021-2022 vol sensibilitzar a la ciutadania en general, però també vol fer partícip a escoles, universitats, empreses, o clubs esportius, entre d’altres, perquè puguin caminar cap a aquest nou model. La campanya també s’estendrà a les Comunitats parroquials, així com a les Càritas parroquials i arxiprestals, amb l’objectiu de dinamitzar i oferir processos de reflexió respecte a l’accés a l’alimentació.