La incorporació de les tecnologies en el nostre dia a dia ha provocat canvis socials que obliguen a una adaptació constant per part de la ciutadania. Les persones que no gaudeixen d’un coneixement digital, malauradament, poden arribar a quedar excloses
“La bretxa digital és un nou factor que agreuja l’exclusió social de moltes persones. Això es va fer més evident a partir de la COVID-19. En aquell moment, moltes persones no van poder accedir a ajudes per desconeixement, i fins i tot hi havia nens i nenes que no podien seguir els estudis per manca de connexió a internet, ordinador o desconeixement informàtic. Això generava grans diferències amb la resta de companys i companyes de l’escola”, afirma Pol Rodríguez, tècnic del programa de Formació i Inserció Laboral de Càritas Barcelona. Segons el darrer informe FOESSA, 3 de cada 10 llars de la diòcesi de Barcelona es troben en apagada digital. En el cas de les llars que es troben en situació d’exclusió, la xifra afecta gairebé 1 de cada 2 llars. Així, un 7,3% de les llars de la diòcesi afirmen haver perdut oportunitats laborals a causa de la bretxa digital, sigui per dificultats a l’hora d’elaborar un currículum, enviar-lo o tenir accés a internet.
Davant d’aquesta problemàtica, Càritas decideix impulsar el projecte “Bretxa Digital”. “Tenim dues línies d’actuació. Per una banda, realitzem formacions d’autonomia digital, que poden anar des de com crear correu electrònic o saber utilitzar aplicacions com Google Maps, La Meva Salut o el Google Drive, entre d’altres”, detalla en Pol. El curs és impartit per persones voluntàries de Càritas Barcelona, que són les encarregades de transmetre el contingut del curs a les persones participants. “La feina del voluntariat és vital per al desenvolupament del projecte, ja que a més d’impartir la formació ens suggereixen canvis i millores durant el curs”.
D’altra banda, el projecte també acompanya persones que necessiten realitzar tràmits, però que no disposen d’un espai on fer-los o d’una persona que les pugui ajudar. Com en l’anterior cas, les persones voluntàries ofereixen suport, guiant i orientant en totes les tasques que siguin necessàries.
La Manoli és una de les persones que ha participat en el curs d’autonomia digital. “Per demanar cita al metge, demanar l’atur o per qualsevol altra cosa, necessites tenir coneixements informàtics. Si no saps res d’ordinadors, és com que no vius. Has d’estar sempre depenent de la gent”, explica. Gràcies a la participació en els cursos d’autonomia digital afirma que ha après moltes coses, i que les voluntàries tenen molta paciència. “Si no entenc alguna cosa a la primera, m’ho tornen a explicar”. En José també ha participat en els cursos. “Abans només sabia fer els tràmits trucant per telèfon o de forma presencial. Ara ja sé enviar un missatge de correu electrònic, rebre’ls, llegir-los, esborrar-los i moltes coses més. El saber no ocupa lloc, i jo ho he aprofitat molt”, explica.
Des de Càritas es continua treballant per fer créixer el projecte, amb l’objectiu de combatre l’escletxa digital i ajudar les persones que la pateixen.
Amb el suport de: