Famílies i infància / 19/01/2015

Reforçar l’autoestima a través de l’educació i del compartir

Publicat per: Càritas Diocesana de Barcelona

El reforç educatiu del Masnou va adreçat a nens i nenes de primària entre els 6 i els 12 anys, amb necessitats d’hàbits d’aprenentatge, reforç escolar i, a la vegada, de formació personal. El projecte compta amb l’ajuda de dues educadores i de cinc voluntaris que participen plenament en totes les dinàmiques que s’hi desenvolupen.

L’objectiu del reforç educatiu és treballar des de la transversalitat: el reforç de l’escola en la part d’assoliment de coneixement però també els hàbits (com ens asseiem a taula, com berenem, la pertinença a un grup, el treball de la identitat i l’autoestima, la convivència, etc.).

Segons l’Ariadna Lajara, una de les educadores, la filosofia del projecte és “intentar que es treballi el tema més acadèmic però sobretot no deixar de banda els elements que després els serveixin per sortir al carrer”.

                                  

A la vegada, tant les educadores com la persona referent de Càritas, el que intenten és treballar en xarxa amb les famílies i els serveis i agents socials. Per desgràcia, actualment la situació de moltes famílies és delicada i, per tant, el projecte no pot acollir totes les que necessiten ajuda. “La selecció es realitza a través de les escoles perquè creuen que hi ha nens i nenes que necessiten una atenció molt més personalitzada, a través de serveis socials i perquè estan desenvolupant un seguiment de la llar i valoren que als infants els hi pot anar bé per múltiples circumstàncies. I l’última via és a través de Càritas i les famílies, ja que coneixem la seva problemàtica i creiem oportú proposar-los el projecte”, explica Lourdes Astigarraga, referent de Càritas Diocesana de Barcelona a aquest reforç.

“Els nens pateixen la dimensió socioeconòmica de la crisi. Es pot intuir, per exemple, en moments de l’hora del berenar perquè no tots poden tenir una alimentació saludable i, per tant, sí que es nota que ho valoren molt més.” explica l’Ariadna. “Tot i així, el que més veiem és que la carència està en el nivell educatiu dels nens i també en l’ajuda que els pares els hi poden proporcionar en aquesta matèria”, aclareix aquesta educadora.

                               

Moltes vegades aquestes carències educatives, que intenta cobrir el projecte, vénen donades per diferents factors. Hi ha famílies que no poden pagar una atenció personalitzada als seus fills pel que fa a ensenyament. D’altres, tenen problemes relacionats amb l’habitatge (alguns, viuen molts a casa). Tots aquests factors porten a les famílies a no poder proporcionar als seus fills un espai perquè es concentrin i puguin desenvolupar la tasca educativa. També podem trobar famílies que a causa de la seva formació, ja sigui perquè no en tenen o perquè procedeixen d’altres indrets, no es veuen capaços de proporcionar-los l’ajuda adequada i per tant, busquen la manera perquè els seus fills puguin rebre-la i es formin de la manera més completa.

Cada dilluns i cada dijous, quan els nens arriben, fan una rotllana a terra. Aquesta activitat els serveix, mitjançant una cançó, com a un espai d’expressió en el qual els nens troben el moment per explicar com els hi ha anat el dia, com se senten en aquell moment, si els hi ha passat alguna cosa que volen posar en comú amb els seus companys… El fet que l’activitat es desenvolupi mitjançant una cançó, ajuda a fer que els nens s’obrin de manera més fàcil i que, per tant, les treballadores puguin acompanyar-los en qualsevol problema que tinguin.

                                    

Quan arriba l’hora de berenar, que preparen voluntaris, els nens estan involucrats en la dinàmica i les normes que estableixen les educadores: es renten les mans, no comencen a berenar si no hi són tots a taula, no juguen amb el menjar…

Més tard, arriba l’hora de fer els deures en grups més reduïts per tal que l’atenció sigui molt més personalitzada però sense deixar de banda el treball de valors com el compromís, l’esforç, el respecte…

“Els nens valoren molt aquest reforç que se’ls ofereix; vénen amb molta il·lusió perquè no només és un espai per fer deures, sinó que va molt més enllà. Aquí intentem que se sentin bé i tinguin una plataforma per expressar-se i ser escoltats”, remarca Mónica Osakwe, integradora del projecte.

                                

Fes un donatiu
infocaritas@caritas.barcelona

Càritas és una entitat sense ànim de lucre de l’Església catòlica. La nostra missió és acollir i acompanyar les persones en situació de pobresa i exclusió social, per tal que siguin protagonistes del seu desenvolupament integral, des del compromís de la comunitat cristiana. Els tres objectius de Càritas són promoure, orientar i coordinar l’acció social; sensibilitzar la societat i denunciar situacions d’injustícia social. Volem construir un món on els béns de la Terra siguin compartits per tota la humanitat des de la dignitat de la persona, des del treball per la justícia social i des de la solidaritat i el compartir fratern.

Deixa un comentari

Apunta't al nostre butlletí electrònic
imatge de tancament

Ajuda'ns a ajudar

Fes un donatiu
Simple Share Buttons