Entre abril i agost, els serveis de primera resposta de Càritas Diocesana de Barcelona han atès a 15.500 persones, el triple que en el mateix període de 2019. Aquest ha estat un repte majúscul per l’entitat, que no s’hauria pogut assumir sense el suport de socis, donants, empreses, fundacions i altres entitats.
Les empreses han estat imprescindibles per fer front a les conseqüències socials i econòmiques de la COVID-19, i bona prova d’això és que 220 han col·laborat amb Càritas Barcelona durant l’estat d’alarma, 140 més que el mateix període de l’any passat. “La solidaritat del món empresarial ha estat clau en els mesos més complicats de la pandèmia. Hi ha empreses que col·laboren amb nosaltres durant tot l’any, però en aquesta ocasió hi ha hagut un compromís explícit de bona part del teixit empresarial de la diòcesi de Barcelona”, indica Ferran Casamitjana, responsable d’Empreses amb cor.
Els donatius han estat molt variats, tot i que gairebé la meitat (47%) han estat econòmics. Els donatius en espècie (38,5%) també han estat molt necessaris per cobrir la demanda d’aliments que hi havia durant el confinament (s’han repartit 166.775 quilos d’aliments des de cinc punts de distribució), així com la necessitat d’oferir equips de protecció individual (EPIS) a les famílies, productes d’higiene o transportar tot aquest material als punts de distribució de Càritas.
Un perfil heterogeni
Els negocis que s’han implicat en els darrers mesos han estat diversos i provenen de diferents sectors econòmics: empresa familiar, petita i mitjana empresa, multinacionals “A diferència del 2008, totes les empreses sense excepció han patit d’una manera o altra els efectes d’aquesta pandèmia, i això s’ha materialitzat amb el suport de la majoria de sectors econòmics sense excepció”, apunta Casamitjana.
Les empreses no han ajudat l’entitat només amb donatius econòmics o en espècie, sinó que un 4% han ofert el seu capital humà per fer voluntariat en logística o en tasques de distribució d’aliments, entre d’altres.
Estar alerta davant d’un segon confinament
Càritas ha advertit sobre les conseqüències econòmiques i socials que podria tenir un segon confinament, recordant que ha destinat 2,8 milions d’euros a cobrir les necessitats bàsiques durant la pandèmia, uns 500.000 € mensuals a la cobertura de necessitats bàsiques com l’alimentació o l’habitatge. Això ha desajustat el pressupost anual, triplicant la despesa que es tenia plantejada pel 2020.
“El 83% del nostre pressupost prové de fonts privades, i fem una apel·lació directa a la solidaritat empresarial per fer front a la COVID-19”, ha afirmat Casamitjana. Càritas confia en recaptar 1,5 milions d’euros abans de finalitzar el 2020 i continuar garantint l’ajuda que l’entitat esta oferint a més de 7.000 famílies.