Ajuda a necessitats bàsiques / Institucional / 11/12/2019

Banc dels Aliments, Càritas Diocesana de Barcelona i Creu Roja proposen una evolució en el model de distribució social d’aliments

Publicat per: Jordi Julià Sala-Bellsolell

Banc dels Aliments, Càritas Diocesana de Barcelona i la Creu Roja han presentat el treball “Bases per a transformar el model de distribució i accés social als aliments” en el Marc d’una Jornada pel Dret a l’Alimentació amb l’objectiu de promoure el dret universal a una alimentació adequada i el reaprofitament alimentari.

Durant la jornada, a la que hi han assistit prop de 300 persones, s’ha posat de manifest com el model actual de distribució i accés social als aliments s’ha demostrat poc eficaç per combatre la pobresa, ja que no és inclusiu, tendeix a cronificar la dependència de les persones usuàries i no promou el seu empoderament. Daniel Ortiz, autor de l’informe, ha assegurat que “Quan parlem del dret a l’alimentació cal incorporar altres dimensions com la integració, la cultura i el respecte a una alimentació adequada”.

El treball elaborat per les tres entitats, proposa una sèrie de mesures adreçades a establir les bases que permetin transformar l’actual model de distribució d’aliments i desenvolupar-ne un de més inclusiu i eficaç per combatre la pobresa i lluitar contra el malbaratament alimentari. “És un deure de les entitats socials lluitar contra el malbaratament i fomentar el reaprofitament alimentari, el dret a l’alimentació saludable i adequada i la creació de llocs de treball dignes per a persones en risc d’exclusió” ha explicat Salvador Busquets, director de Càritas Barcelona.

Entre les propostes presentades, figuren la promoció de noves formes més inclusives d’accés als aliments, com targetes moneder, vals de compra d’establiments o ajuts econòmics. També projectes de transformació i venda d’aliments recuperats a través d’entitats i empreses d’inserció social. La Paula Martínez, usuària de la targeta moneder, ha explicat que “la targeta moneder m’ha brindat la posibilitat de fer la compra en un supermercat com qualsevol altra família i decidir quins aliments vull consumir”.

la transformació del model actual haurà de ser gradual, és a dir, progressiva, i requerirà un horitzó temporal a llarg termini. El document presentat avui, és el primer pas per avançar en el disseny d’una estratègia conjunta i promoure la implicació de tots els actors implicats en el canvi, com entitats, administracions i empreses.

La Targeta Moneder. Fotografia de la Cèlia Atset
Compra feta amb la Targeta Moneder. Fotografia de la Cèlia Atset
Fes un donatiu

Politòleg especialitzat en Comunicació Política i Social. Treballant per sensibilitzar i denunciar des de l’Àrea de Comunicació i Relacions Institucionals de Càritas Diocesana de Barcelona. Donant veu a les persones vulnerables podrem construir una societat més justa.

Apunta't al nostre butlletí electrònic
imatge de tancament

Ajuda'ns a ajudar

Fes un donatiu
Simple Share Buttons