Entitats amb Cor / 24/08/2019

Aprendre al ritme de la música

Publicat per: Jordi Julià Sala-Bellsolell

El centre obert Glamparetes ha introduït la música en les seves activitats regulars de manera que els més menuts puguin expressar amb el cos allò que en paraules encara no saben verbalitzar

classes-de-musica-glamparetes-nens-caritas-barcelona

L’any 1877, el filòsof i poeta Friedrich Nietzsche afirmà que sense música, la vida seria un error. Al centre obert Glamparetes de Càritas Diocesana de Barcelona treballen amb aquesta filosofia, i aquest curs han implementat l’ús de la música i els instruments en moltes de les activitats de lleure. Per conèixer la importància dels instruments, hem preguntat als infants de 5 a 7 anys com participen en les activitats musicals que els professionals els hi preparen diàriament.

La Natàlia Alonso, educadora social del centre obert Glamparetes, explica que aquest és el primer curs en el qual han utilitzat la música com a mètode d’aprenentatge, i que normalment duen a terme aquesta dinàmica abans de berenar. “Intentem que la música acompanyi a moltes de les activitats que realitzem. L’acció de rentar-se les dents o cordar-se les sabates va acompanyada d’una cançó, i és bo que relacionin aquestes rutines amb la música”, explica la Natàlia. Sobre els beneficis de la música, l’educadora afirma que és un estímul pels infants, i que gràcies a aquestes activitats es fomenta la calma, i que els més menuts puguin expressar amb el cos allò que en paraules encara no saben verbalitzar. A més a més l’activitat sempre es realitza en grup, cosa que fomenta la companyonia entre els infants.

“De gran m’agradaria ser cantant”

instruments_glamparetes_classes_musica_caritas_barcelona

La Hajar, de cinc anys, ens explica que aquest curs ha estat el primer en què ha tocat un instrument, i que el so que més li agrada és el de la fusta que sona com una granota. La Hajar es refereix al güiro, que és un dels múltiples instruments que l’empresa UME Unión Musical ha donat a Càritas Diocesana de Barcelona perquè els infants puguin desenvolupar les capacitats artístiques i creatives i que s’apropin a la cultura per mitjà de la música.

Durant aquest curs, s’han rebut dotze instruments, i segons en Lluís Anglada, voluntari d’Empreses amb cor, “els bongos, les caixes de so i els ukeleles no només són instruments, sinó que són l’accés a una activitat que ajudarà a aquests joves a tenir un futur prometedor i allunyar-se del risc d’exclusió social”.

La Neire, de set anys, diu que l’instrument que més li ha agradat són els plats, i en Rihard diu que a ell li agradaria ser cantant. Tot tocant els instruments, els infants han fet volar la seva imaginació, i la Malakh, de cinc anys, ha dit que de gran vol ser gran. La innocència dels infants fa que hi hagin respostes enginyoses com aquesta, però la Malakh ha assegurat que quan sigui gran farà una festa on convidarà a tothom, i on s’escoltaran cançons de Frozen.

classes_musica_glamparetes_caritas_barcelona

En aquestes activitats no només hi participen els infants, sinó que volem que els pares i mares també s’involucrin en la seva educació”, explica la Natàlia. Gràcies a la música, les famílies mostren els ritmes propis dels seus països d’origen, de tal manera que a Glamparetes s’hi barregen costums, cultura musical i ritmes de tot el món.

Des d’UME Unión Musical s’han mostrat molt satisfets amb l’ús que s’ha fet d’aquesta donació, i desitgen que la música obri noves oportunitats als joves i sigui un incentiu per desenvolupar el seu talent creatiu.

Fes un donatiu

Politòleg especialitzat en Comunicació Política i Social. Treballant per sensibilitzar i denunciar des de l’Àrea de Comunicació i Relacions Institucionals de Càritas Diocesana de Barcelona. Donant veu a les persones vulnerables podrem construir una societat més justa.

Apunta't al nostre butlletí electrònic
imatge de tancament

Ajuda'ns a ajudar

Fes un donatiu
Simple Share Buttons